tisdag 18 augusti 2015

ORDNING OCH REDA

Det här med föräldraledighet och all planering kring den har vart så otroligt oplanerat för vår del.
Men idag tog jag äntligen steget där jag bestämde mig.

Först och främst är moderskapsintyget inskickat till Försäkringskassan så jag har fått en ny SGI beräknad efter min nya lön. Därefter är det den här jäkla djungeln med att försöka lista ut hur länge man ska vara hemma, hur länge KAN man vara hemma? hur många dagar MÅSTE Pontus ta ut? Hur många dagar kan Pontus skriva över till mig? hur funkar det med semester? När ska ungen börja dagis? Ja lite såna saker! Men idag högg jag tag i en kollega som vart hemma nyligen på föräldrarledighet och till henne ställde jag tusen frågor.

Så nu har jag bestämt följande:


  • Min sista arbetsdag är 9:e oktober
  • Jag ska till en början med vara hemma fram tills 1:a mars 2017
  • Bebis ska vara minst 1½ år när hon börjar dagis
  • Pontus SKALL vara hemma i en sammanhängande period
  • OM jag längtar tillbaka till jobbet har jag möjlighet till att göra ett inhopp nästa sommar på valfri period.
Sen fick jag veta massa roliga saker idag, såsom att jag kommer få påfyllt med 31 semesterdagar tills nästa sommar, FAST jag är hemma på mammaledighet. Sen får man även en föräldrarlön under ett års tid. Arbetsgivaren skjuter till med 10% av lönen... det hade jag inte räknat med.
Liiiiiite skillnad från när jag var mammaledig sist, då fick man inga semesterdagar direkt när man gick hemma. 

Summan av kardemumman: Herregud vad skönt det känns att ha en planering och faktiskt bestämt sig. Innan tyckte jag det var en hopplös djungel men nu har det ljusnat betydligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar