tisdag 9 juni 2015

Fan vad tråkigt det är att "homestylingstäda"

Igår drog projekt storstädning igång då mäklarens fotograf kommer imorgon och tar foton till försäljningen. Längst tid tog sonens rum som behövdes rensas och städas.
Idag har schemat vart fullspäckat så jag kom iväg till ica maxi vid halv tio på kvällen.
Försökte hitta de ultimata homestylingattributen men det kändes svårt.
Jag är verkligen ingen inredningsnisse, men det blev en ny badrumsmatta och en citrusväxt.
Är inte helt nöjd med att fotografen kommer klockan 12.00 då man antagligen ser allt jag inte orkat städa. Typ alla fönster! Jag orkar inte! Jag vill inte!

Hoppas det blir bra som det är!

Idag klockan 8 imorses la vi ett bud på ett objekt innan visning.
Vi har fortfarande inte fått ett ja eller nej.
Jag hoppas att det är för att säljarna faktiskt överväger vårt bud.
Hoppas, för stället kändes som vårt blivande hem + att budgivningar är precis skittråkiga att delta i.


Jobbet går bra, jag får genomföra en hel del utbildningar och idag var det en om minoritetsgrupper i Sverige. Den var specad på romer och den var uppdelad i tre block kan man säga.
Fakta, fördomar om Romer av folk på stan samt Romer själva som berättade.
Jag blev chockad av hur lite jag visste, den vanligaste fördomen var att man grupperar dem och att de håller sig för sig själva. De vill ha det så!

Men vilka bakomliggande faktorer hade jag ingen aning om.
Visste ni att det finns speciella lagar om Romer som sträcker sig ända bak till Gustav Vasas tid?
Romer har vart förföljda, utvisade, hänglagen kom lite senare. Romer som ertappades i Sverige skulle alltså hängas. De var en grupp som förintades under andra världskriget men efter krigets slut så förnekade Tyskland Romers utsatthet till en början och därmed fick de inte tillgång till den hjälp de behövde. Det kändes extra skrämmande att senast på 90 talet så utfördes tvångssterilisering av svenska romer och det fick inte ett slut förrän år 1975. Det fanns även en lag att Romer inte fick vistas mer än 2 veckor i samma kommun. Vilket förklarar ett och annat......
Det är väl inte speciellt konstigt att minoriteten Romer har ett kraftigt myndighetsförakt och en stark misstro mot svenska samhället och ickeromer.

Jag skäms över mina egna fördomar innan jag fick denna utbildning.
Om du orkat läsa såhär långt hoppas jag gett även dig en tankeställare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar