torsdag 3 september 2015

Skrönor

Söt- eller saltsug
Sug efter sötsaker och glass innebär flicka, sug efter salt och surt innebär pojke.
Jag: Jag körde stenhårt på laktris i början av graviditeten, Turkisk peppar var favoriten…
Resultat: Pojke

Hjärtljund
På mvc kollas alltid bebisens hjärtljud. En puls över 140 innebär flicka, under 140 innebär pojke.
Jag: Hjärtljud som ligger på 148.
Resultat: Flicka

Finnar
Om man har problem med finnar under graviditeten sägs det att man väntar en flicka, då flickor stjäl mammans skönhet och rart nog lämnar endast finnar kvar.
Jag: Märkligt, för med sonen i magen hade jag hela pannan full med acne medan jag denna gång sluppit finnar :P
Resultat: Pojke

Illamående
Riktigt starkt illamående under första trimestern antyder flicka. Detta är faktiskt tillochmed vetenskapligt belagt vad jag förstått. En studie 1999 visade att bland de kvinnor som sökt vård för illamående födde bara 44,3% pojkar, medan 51,4% av totalt antal födda är pojkar. Illamående födde alltså oftare flickor. En förklaring kan vara hormonet chorionic gonadotropin.
Jag: Jag mådde fruktansvärt illa under Thailandsresan då var jag i ca vecka 4-5. Sen mådde jag inte illa igen förrän efter vecka 12, då höll det i sig några veckor och det vart några vändor på toan.
Resultat: Pojke

Konstiga matnojor
Många konstiga matnojor antyder att det ska vara en pojke. Även större aptit säger det.
Jag: Inga konstiga matnojor, men har definitivt snöat in på saker som: apelsinjuice, laktris, vattenmelon, färsk ananas, mango m.m
Resultat: Flicka
…då konstiga matnojor för mig är typ slicka på tidningspapper eller ha sirap på pastan.

Magens form
Mage som håller sig framåt ska vara pojkmage, medan mage som blir bred och syns bakifrån är en flicka.
Jag: Jag var tvungen att gå och fråga några kollegor och jag har en rund basketbollsmage som inte syns bakifrån…
Resultat: Pojke

Magens höjd
En låg mage innebär en pojke, medan en hög mage innebär en tjej.
Jag: Eftersom magen är uppe vid tuttarna och jag andas mycket ansträngt så borde den vara hög?
Resultat: Flicka

Hormonrand
Hormonranden är ett av de klassiska tecknen. Om den sträcker sig hela vägen upp till revbenen ska det vara en pojke, medan en mindre rand ska vara en flicka.
Jag: Inte fått någon rand än i vecka 32
Resultat: Flicka

Smidighet
Smidiga mödrar väntar en flicka, medan klumpiga väntar pojke.
Jag: Jahopp, jag är en klumpig mom-2-be.. Mina ben är två tjocka tjockkorvsstumpar och jag får ont så fort jag bestiger en trappa.
Resultat: Pojke

Humör
Rejäla humörsvägningar innebär flicka medan lugnare mödrar väntar pojke.
Jag: Oj oj oj, det bästa svaret får man nog av Pontus, men att jag är hormonstinnad nått så pass är det nog ingen tvekan om. Eller vad sägs om att fullständigt bryta ihop till filmer alternativt gråta för att det spelas för mycket ”Ruzzle” hemma hos oss. Jag har brutit ihop vid senaste TVÅ besöken hos MVC och gråter allt mer för ingenting.
Resultat: Flicka

Benen
Tjocka och svullna ben innebär pojke medan tunna och smala innebär flicka.
Jag: TJOCKA OCH SVULLNA- SVAR JA!! Mina knän har en sånt där härligt fettveck som inte var där förut.
Resultat: Pojke

Mayaindianernas uträkning
På någon sida jag tittade stod följande: ”Det sägs att Mayaindianerna tog reda på barnets kön genom att titta på mammans ålder och det år då barnet blev till. Om båda siffrorna är udda eller jämna – då blir det en flicka. Om ett av talen är udda och ett är jämnt blir det en pojke.”
Jag: 31 & 2015
Resultat: Flicka

Sovläge
Om mamman föredrar att sova på vänster sida väntas en pojke, medan höger sida innebär flicka.
Jag: Sover mest på vänster sida
Resultat: Pojke

Slutligen testade jag familjelivs kinesiska befruktninskalender.
Resultat: Pojke


Resultat: Enligt dessa skrönor så ligger det en pojke i magen.
Men då vi tydligt sett könsorganet på ultraljudet så vet vi att det är tvärtom ;-)
Ändå lite kul tidsfördriv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar