söndag 3 januari 2021

CORONA-ANPASSAD NYÅRSAFTON

Årets nyårsafton blev inte som tänkt.
Vi har enligt tradition firat nyår med våra vänner i Lerdala ute i Kungshamn. I år fick vi bryta den traditionen pga Covid-19.
Istället firade vi nyår med familjen på hemmaplan.

Först flyttade tomtenissen Mio ut och hade lämnat ett avskedsbrev med ett sista uppdrag: krajja pepparkakshuset. 


Nyårsdesserten förberedde jag dagen innan...


Förrätt: grytfriterade salta chips m. Creme fraiche, löjrom och hackad rödlöken.

Barnen fick pannkakssnittar till förrätt.

Varmrätten: helstekt oxfilé, hemlagad potatisgratäng, sesamstekt pak choi, syrlig sallad samt Pontus egenslungade bra.sås.

Efterätt: Pannacotta à la Ahlgrens bilar

Nova och Vicke ville laga sin egna nyårsmiddag.


Vid 22.00 gick vi en promenad med Ella för att spana på fyrverkerier. Felix ville hellre stanna hemma med Vicke och hans flickvän Nova.
Väl tillbaka så nattade vi barnen som var trööööötta. 23.30 kommer jag på den briljanta idén att fråga tonåringarna om de kunde vara barnvakt åt de sovande småttingarna så att jag och Pontus kunde gå ut och kolla på fyrverkerierna. Det var inga problem då de bara skulle stå på baksidan och skåla vid tolvslaget.
Jag och Pontus bestämde oss för att åka upp till utsiktsplatsen på Billingen (jag var nykter som vanligt). Så jag satte på mig en fleecejacka över pyjamaströjan och hoppade i bilen.
Halvvägs upp till Billingen fick vi syns på lite kompisar som var ute i sin trädgård så vart en tvärnit och så in och våldgästa.

Så vi firade tolvslaget vid en villa på Billingesluttningen. Vi hade sån tur att restaurangägaren några hus bort bjöd på världens fyrverkerishow. 


Nästa år får vi nog försöka hålla liv I barnen till tolvslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar