måndag 4 januari 2021

DANSADE UT JULEN PÅ EGEN HAND

Ikväll fick jag nog... klockan var 21.00.
Barnen sov, Pontus kollade på tv i sovrummet och jag inväntade en maskin tvätt. Då kände jag bara att julen skulle ut NU. Omgående. Inte imorgon. Utan på en gång. Inga konstigheter för att vara jag och Pontus kommer inte bli förvånad imorgon när han vaknar.

Min jul startar alltid tidigt. Vid första advent ska hela julen vara på plats med pyntad gran och Tomtar i varenda vrå. I år gjorde jag t.o.m. jul 3 veckor innan första advent för att hinna njuta av allt då jag hade planerat att vara bortrest 2 veckor i december (blev bara 1 vecka).

Men som sagt, nu skulle julen ut på momangen. 
Jag hämtade alla tomma jullådor i förrådet samt sprillans nya flyttlådor som jag köpte för ett tag sedan. Nu ska det bli enhetligt och snyggt och prydligt ute i vårt förråd. Så några krossade julgranskulor senare så är allt nerpackat. Jag har vart inne på barnens rum och smugit för att hämta alla deras tomtar och minigranar. 
Jag har även curlat Pontus genom att ställa i ordning arbetsplatsen för honom tills imorgon (hemmakontor). Samt sett till att "kungabordet" är fint i ordningställt. Så nu ser vårt vardagsrum så bra som det bara kan göra trots en madrass i ena hörnet... ja, vi köpte en loftsäng idag som ska ner till Kungshamn. Men madrassen kan inte stå ute i vårt förråd då vi ibland har påhälsning av möss där. Ifs verkar de har flyttat sen i höstas *peppar peppar* men vågar inte chansa med en madrass för det kan nog tänkas vara rätt gött att gnaga sig in där och bo lite grann.

Jag har även packat barnens påsar tills imorgon. De har varsin regnbågsikeapåse som går fram och tillbaka mellan föris och huset. Imorgon är båda påsarna fullpackade med alla ytterkläder, sovsäckar och extraknäcker som ska tillbaka till föris efter jullovet. Givetvis är även mitt bihag packat inför imorgon.... för imorgon ska denna människa börja jobba igen efter 7 veckor vab/ ledigt/sjukskriven.
Är detta en typisk kvinnlig grej?
Att förbereda? Planera? Organisera?
T.o.m barnens underställ är framlagda på soffan inför en smidig morgon och då är det inte ens "min" morgon utan Pontus ska lämna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar