söndag 24 december 2017

JULAFTON 2017

Så kom äntligen julen!
Det höll på att gå lite åt pipan kvällen innan jul då ett stort bråk uppstod mellan mig och min förpubertala 12 åring.
Detta genererade i mycket tårar, skärmförbud hela julafton och 500:- avdrag i plånboken då han fick betala sin årliga onlineavgift själv (PS4).

Men så kom julaftonsmorgon och allt var glömt och förlåtet.

Jag tassade upp klockan 8.
Hela huset sov och jag skyndade mig med att tända kamin och alla ljusen i vardagsrummet.
Lagom till att jag hann få på julmusiken så vaknade första familjemedlemmen; Ella!
Sen tog det inte lång stund innan hon vart och väckt både sin pappa och sin bror.
Tillsammans tassade vi nedför trappan och jag förutsätter att hela familjen blev rejält wooowade!



Vi satt en stund på varsin kudde och kikade på ljusen och alla paket innan dessa delades ut.
Jepp, så jobbade vi i år och tyckte detta var det bästa upplägget.
Barnen fick börja dagen med att öppna paketen från mig och Pontus och hann sedan leka med dessa innan det stora julkalaset i Grästorp.
Vicke fick mest "märkeskläder", precis som han önskat sig.
Det var lite Ralph, Gant, Lyle & Scott i paketen från oss.
Men han fick även trådlösa lurar och skridskohjälm/ skydd.
Ella fick böcker, docktillbehör, prinsessklänning, hörlurar, pussel och ett leksakskök.

Kändes som bägge barnen var nöjda.

Själv fick jag en mössa av barnen.
En jättefin klapp som det faktiskt fanns en del baktanke kring.
Vicke hade snappat upp att jag vid några gånger letat efter min mössa och eventuellt kanske svurit över att den aldrig kom fram. Jag har därför lånat Pontus mössa x antal gånger när Vicke vart med.
Därför gav han sig ut och letade upp en mössa i min smak.
Göllunge!

Pontus fick hockeytillbehör av barnen.
Tur att kvittot fanns kvar hehe.
Men Vicke fick ungefär den reaktionen som han önskade från Pontus så det var väl kul trots allt.

Vi åt en julbrunch framåt halv elva och därefter gick nästan alla i matkoma.
Så när Pontus åkte iväg för att handla julblomma och linsvätska så gick jag och barnen i däck.
(välbehövligt för oss alla skulle jag tro).



Framåt sen eftermiddag hade Pontus packat bilen proppfull och vi begav oss mot Grästorp.
Pontus var utlånad som tomte till grannen så det gick han börja med.
Han hade fått stränga tillsägelser av mig att han inte under något villkor fick sitta och dricka öl/ julgrogg framför barnen.
Ett år hände detta i vårt julfirande, det tycker inte jag är okej,.
Att sitta och bjuda jultomten på öl och julgrogg framför barnen.
Jultomten är inte på plats för att bli full (då var nog jultomten lite på lyset redan när han kom).
Utan julen är barnens högtid, min åsikt! punkt!

Julkalaset i Grästorp vart supermysigt.
Maten var precis supergod, min svärmor är grym på att laga mat!

Här har vi värdparet tillsammans med alla deras barnbarn
(ja, de har tydligt markerat att även Vicke är deras barnbarn sedan dag 1)


Tomten som kom och knackade på gjorde succé och Ella vågade både prata, krama och sitta i knät.
Tyvärr deklarerade tomten att han ej tillät några kort på Sociala medier så kan inte visa alla fina kort från hans besök. Kanske nästa års tomte kommer vara mer generös med detta?

En av Ellas fina klappar, tydligen ska man stå på ett ben om man blir fotograferad som pippi.


Barnen fick så fina paket, Vicke fick ännu mer "märkeskläder".
Lewis t-shirt och tröja, en bättre powerbank än den han har.
Björn Borg kallingar, pengar, frisörvax (dock deklarerade han att håret är på utväxt.. får se hur länge det gäller). 
Ella fick som ni ser en Pippi outfit, Duplolego, dockkläder, tröja, servis, bok och en dockbebis med tillhörande badkar.

Även bebisen fick sin första julklapp i form av en bebisborste av min frisörsvägerska,.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar