måndag 11 februari 2019

GRYM MÅNDAG

Nu är det sportlov för både Vicke och Ella.
Så jag har triss i barn hemma hela veckan.
En liten utmaning att försöka tillgodose allas behov då de är på olika nivåer.
Men idag tyckte jag ändå att jag lyckades fint.

Efter lunch tog jag med mig småttingarna på en promenad till Elins Esplanad i strålande solsken.
Jag fick vända och hämta Ellas solglasögon då "solen petade henne i ögonen så mycket".
Vi hade sittpallen med på vagnen i case of emergancy hade jag sagt till Ella.
Hon gick faktiskt en ganska bra bit.
Men strax efter Lillegården så "blev hon tjött i benen".

På Elin´s så uträttade jag några ärenden men sen vankades det faktiskt fika på Espresso House.
Ella valde efter lång beslutsvånda en stor chokladboll och en päronfestis.
Felix fick morotspuffar och jag åt en smaskig wrap då jag valde att äta apelsin istället för lunch.
(Har btw en riktig dille på apelsiner just nu- nästan så man kan tro att jag är gravid).

Sen stod Ella en kort stund vid det nerdragna gallret utanför BR Leksaker och tittade sorgset in i den mörka, tomma lokalen. "Aldjig meja fåj ja kojja på leksakej häj".
Men sen fick hon leka 15 min på lekplätten utanför.
Felix med... sen var det dags att försöka promenera hemåt igen.
Det blev en utflykt på några timmar.

Sen var det dags för måndagens höjdpunkt.
En inbokad kväll med min fina tonåring.
Vi åkte och simmade ihop på badhuset.
Vi hade lite ont om tid då vi inte kom iväg förrän efter 17.00.
Men 50 längder på 45 min hann vi skrapa ihop innan vi smet in en snabbis till äventyrsbadet.
Jag var L I V R Ä D D för att bli påkommen.
Nu påstod min tonåring att man hade tillträde till hela badet.
Att man bara betalar för sin plats i huset och att man får exempelvis simma om man löst äventyrsbadet osv. Men det trodde jag inte på. Det lät lite som något han kommit på själv och sen stenhårt tror på (?). Så jag gick med på EN gång i vattenruschkanan.
Supernervös. Jag och bryta mot regler och lagar klingar inte.
Där är jag så PK som det bara går.
Så att jag övertalades till detta är väldigt förvånande.

Det var sååååå skönt att ha simmat.
Vi bestämde att vi skulle försöka komma iväg då och då och simma ihop.
Därefter skulle vi äta middag på byn.
Men vi hade lite svårt att bestämma oss.
Vicke föreslog Pinchos och det tvärvägrade jag.
Jag föreslog Libanesiskt och det gick inte hem hos honom.
Så vi hamnade på Chili & Wok på Elin´s.
Ett hyfsat nytt ställe som vi inte hunnit äta på än.
Buffé, någon kedja tror jag (?).
Helt okej om man kommer och är hungrig som en varg.



Antagligen livsfarlig att äta lunch på om man ska tillbaka och jobba efteråt (matkoma).
En sån mysig och rolig egentid jag hade med Vicke.
Behövligt.
Han har fått anpassa sig allra mest det senaste skulle jag nog våga påstå.

På tal om varg

Igår höll jag på att krocka med världens största vildsvin som traskade obekymrat över vägen. Som tur var det 90 km och jag hade nyligen saktat in till det då det var en hastighetskamera.
Helt plötsligt ser jag att det är något framför mig, något jävligt STORT. Så jag fick tvärbromsa lite snyggt och tack och lov så snappade bilen-hack-i-hälinen det direkt så inte han for in i arslet på mig.
Jag fick en lättare chock och stod nästan still på vägen innan jag fattade att Pontus sa till mig att varna mötande med helljuset (mörkt ute).
Det hela verkade gått bra.
Det var bara ett svin, så troligtvis en ensam hane (?).
Svinet kom över till andra sidan och alla bilar låg och kröp fram.
Läskigt ändå.
Tänk om jag hade smällt med den bjässen.
Med småttingar och sambo i bilen och mörkt ute.
Så glad över att det gick bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar