fredag 13 november 2020

RÄKSMÖRGÅSENS DAG

Det här är berättelsen om ett par som försökte göra varandra glada men som ändå misslyckades.

Ica Maxi i Skövde hade en uppdatering med ett erbjudande inför räksmörgåsens dag. Beställ en 4-6 bits lyxsmörgåstårta för enbart 149 kr.
Jag och 267 andra kunder la en beställning i kommentarsfältet med minst 1 tårta var
(Bra affärsidé Ica). Jag beställde 1 smörgåstårta då inga andra än jag och Pontus äter smörgåstårta i vår familj.
Kl. 7 på fredags morgon så hängde Pontus på låset till Biltema för att lämna in min elcykel- igen. Tredje gången på kort tid.....
Sen fick jag under förmiddagen ett samtal att cykeln var klar och att de hade lagat handbromsen som visade sig vara felet denna gång. Då det gick fortare än jag trott med cykeln så åt jag min torftiga lunch framför jobbdatorn och sen tog jag bussen till Biltema för att hämta min cykel. Sen bestämde jag mig för att överraska Ponta som skulle hämtat smörgåstårtan efter jobbet med att själv hämta ut vår tårta.
Väl tillbaka vid cykeln igen så insåg jag att det inte var så smart. En 4-6 bitars smörgåstårta är nämligen ingenting som man får ner i cykelkorgen eller kan sätta fast på pakethållaren på ett schyst sätt. Med andra ord ingen smidig lösning alls. Lyckades spräcka skärmen på mobilen i asfalten innan jag började trampa..
Jag fick helt enkelt stänga av motorn på cykeln och trampa hemåt med tårtan balanserad på ena handen. Kändes säkert...hela vägen hem.
Väl hemma blandades en äckligt bra tillfredställe över sig själv med en sådan ångest över mobilskärmen. En snabb googling visade att det skulle kosta mig 4000 att byta... nämen man kan nog leva med lite sprickor resonerade jag snabbt.
Jag skickar ett meddelande till Ponta " ring mig när du sätter dig i bilen- jag har goda nyheter ".
Jag skulle alltså överraska min sambo med att han visst inte behöver gå in på Ica Maxi och hämta vår efterlängtade smörgåstårta kl 17.00 på fredag eftermiddag. 

Vad händer då?

Jo i andra änden, någonstans i Falköping så bestämmer sig Pontus för att chocka/överraska mig genom att komma hem otroligt ovanligt tidigt. Det var så tidigt att jag inte ens hade koll på min privata mobiltelefon utan lyssnade på en digital utbildning via jobbet.
Det visade sig att jag hade 2 missade samtal.
Men det visste jag inte då.
Dock dök Ponta upp i dörrglaset med en.....
... SMÖRGÅSTÅRTA i handen.


Frågorna var många. Men mest varför och hur.
Sen kom följdfrågorna såsom, vems tårta är detta? Har vi tagit någon annans tårta? Kommer det sitta en ledsen familj någonstans i Skövde Kommun som undrar vem som hämtade ut deras smörgåstårta. Jag skäms om det är så. 


Förlåt i såna fall....

Smörgådtårtsrecension:
Vi har enbart ätit smörgåstårta från Ica Kvantum och Ica Maxi. Ganska snarlika i smaken (?!).
Ingen direkt höjdare... inte alls.. för mkt majonnäs. Fick skrapa bort en hel del majonnäs som helt enkelt inte gick att äta. Ändå la sig majonnäsen som en hinna i magen efter och man vart lätt illamående. Vid det andra mattillfället så pimpade jag tårtan så den blev helt i min smak.
Jag la till ost, rökt kalkon, skivad gurka och tomat. Helt plötsligt försvann majonässmaken och tårtan blev mkt fräschare...

När jag var liten åt vi, flera gånger om året smörgåstårta fråb konditoriet i Tidan då min farmor bodde där. Det matminnet upplever jag idag som någo  form av smörgåstårtsreferens.. otrolig god. Dock brukar det alltid bara fullt med såna där pyttepytte små billiga räkor på. Det känns i vuxen ålder Dock mindre lyxigt. Men vem vet. De kanske har slutat att ha snålräkor på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar