tisdag 3 maj 2016

Hej då tisdag

Så var tisdagen över och vi är lite närmare Pontus hemkomst.
Fy vad det känns tomt på kvällarna utan honom :(

Idag var vi allihopa uppe vid sju, Vicke cyklade till skolan och Ella käkade en flaska.
Därefter skulle jag och Ella bara sova pyttelite till.
Jag tog ett mycket moget beslut att inte ställa något alarm då vi hade en BVC tid klockan 10.30.
Med motiveringen att "så länge kan vi bara inte sova".
Jo tjena, klockan 9.45 vaknade jag med ett ryck, fröken Törnrosa fick jag väcka 10.00 med en färdigpackad skötväska. Det var ingen panik så med tiden, vi fick ändå sitta i väntrummet i 10 minuter innan vi blev inkallade. Men den inre stress som dundrar fram innan man sitter i bilen påväg till BVC är nog inte så hälsosam :P

Ella´s 6 månaderskontroll resulterade i 9,5 kg och 69,5 cm lång.
Hon har alltså gått upp 1,4 kg på 3 veckor.
Det var någon som sa att de börjar plana ut i tillväxten från 5 månader (?).
Vi fick tillsägelser 3 gånger om att Ella var vääääldigt torr.
- Hur gör ni egentligen med bad och salvor?

(Ja, mer än 2 gånger i veckan skulle hon inte bada)
Olja i badet har ni va?
- Ömm, nej. På grund av säkerhetsrisken, hon är inte still, har vi olja i badvattnet åker hon under vattnet gång på gång.

De (barnmorskan och barnläkaren) kontrade med att då ska hon oljas in efter bad.
När hon fortfarande är lite blöt.

Hmm, får se hur detta går.
Då de även tipsade om att vara steget före med Ella då hon är blixtsnabb i vändningarna så satte jag in en av de nya barnstolarna vi köpt. En maxi cosi mobi som jag tror sitter som den ska.
Sen ska vi sänka spjälsängen när Pontus kommer hem. Victor lyckades klättra över sängkanten när han var 8-9 månader, trots att vi hade den längst ner. Den dunsten, följd av tystnad, följd av hjärtskärande skrik vill jag aldrig vara med om igen.

Imorgon har jag en plan:

Jag ska se till att sonen cyklar iväg till skolan, eller rättare sagt det ser han till själv- bättre än mig.
Sen ska jag och Ella åka och köpa 2 solstolar på Biltema, vi har redan rekat :P
Sen ska hon och jag ha en mysig förmiddag med lek och bus. Vi äter en rofylld lunch ihop och sedan lägger sig Ella och maratonsover i 3-4 timmar (som hon faktiskt gör ibland) och hennes mamma ska inviga en solstol i den strålande solsken som SMHI utlovade imorgon och kommer bli brun och fräsch. Vilket härligt schema va? Får se vad Ella tycker om den saken imorgon :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar