tisdag 25 december 2018

JULEN DÅ ÄVEN VINTERKRÄKAN VILLE VARA MED

Felix första jul blev sådär.
Det blev inga fina syskonkort framför granen med finklädda barn.
Ödet hade en annan tvist för oss i år.

Allt började på lördagen

Jag gick upp kl 7.00 med småttingarna och Pontus skulle få sovmorgon.
Men jag sprang på toan hela morgonen och vid 9.00 gick jag upp till Pontus och väckte honom.
Annonserade att jag mådde väldigt konstigt.
Han kom upp och jag kunde krypa tillbaka ner i sängen.
Fullt påklädd, dubbla täcken i fosterställning och frös r*ven av mig.
Några timmars sömn gjorde susen.
Borta var obehagskänslan och magen var precis som vanligt.
Jag kände mig lite dumt och trodde därmed att jag bara hade haft ett vanligt magras.

Vi åkte enligt planering till Mariestad för att fira minijul hos mina föräldrar.
När vi kom hem igen var det redan mörkt ute och vi åt nachotallrik till middag.
Ella var lite kinkig med maten, men åt som vanligt efter en stund.
När jag skulle borsta tänderna på henne så kaskadkräktes hon ner sig själv, mig och det runtomkring.
Det tog liksom aldrig slut.

Där. förstod jag att vi hade vinterkräkssjukan hemma.
Det som är positivt med vinterkräkan är att det slår till fort och går över snabbt.
Ella kräktes bara den gången och natten var lugn.
Jag hade haft mitt på lördagsmorgonen.

Söndagen kom...

Här skulle vi fira minijul hemma då Vicke åker till sin pappa på söndagar.



Morgonen började med att Tomtenissen Mio hade massor av grejer utanför sin dörr.
Mio hade gett tillbaka pepparkakor som han stulit från vårt skafferi med lappen "Förlåt".
Det fanns även en klapp till "mor i huset".
Mio tyckte tydligen att jag behövde nya strumpor haha.

Det fanns även en klapp till hela familjen med ett rim.


Mio tyckte tydligen att vi ska hänga hela sommaren på Skara Sommarland.
Tackaaaaarr!


Vi åt julfrukost vid Kungabordet.
Pontus hade vart uppe tidigt och kokat gröten.
Bara att jag fick en sovmorgon var julklapp nog :D
Älskar sovmorgon, tur att jag är så bortskämd med det.
Vicke var knappt vaken...


Tomtegröt med skinksmörgås.
Min favvo!


Pepparkakshuset dekorerade Pontus sent kvällen innan när alla gått och lagt sig.
Så jobbade vi i år.


Presentöppningen
Barnens favorit.
I år kändes det så orättvist.
Ella fick hur många paket som helst medan Vicke fick betydligt färre.
Dock har vi vart rättvisa och köpt presenter för samma summa.
Vicke fick till och med några hundralappar på sitt kort för att det skulle bli exakt.
Jag hade även påtalat innan att han skulle få mindre men dyrare klappar.
Ändå kändes det så orättvist vid själva julklappsöppningen.
Hjärnspöken hos en blödig mamma såklart.
I november fick han frågan och valde själv att han ville ha färre men dyrare istället för kvantiteten.

Felix fick två paket med alla babblar.
Inte så mycket men killen har allt och får allt när det behövs.

Ella fick lite smått och gott:
kläder, Greta Gris duplo, utklädningskläder, Play Doh, Bamsespel, pussel, maxipärlor + pärlplattor, säsongskort på Sommarland.
KAREOKEMASKIN MED MICK OCH DISCOLJUS.
Sjukt bra present, SOM hon har sjungt.



Pontus fick en ny färg på äventyrsbyxan av barnen ;-)


Killen älskar sin äventyrsbyxa och blev mer än nöjd.

Vicke fick en sån klämma att sätta på gitarren, spel, innebandyklubba, märkeskläder, linda, rubiks kubik, snögrej, säsongskort på Sommarland.

Framåt lunchtid så var det Felix tur med vinterkräkan.
Nu bevittnade jag inte själva olycksplatsen.
Men jag såg honom och Pontus var praktiskt taget i chock av att han hittat Felix simmandes i sitt egna kräk. Men även Felix kräktes "bara" en gång och sen var det bra med det.

I och med att Felix insjuknade var nu hela julens utflykter inställda.
Vi skulle även vara i karantän på juldagen.

Så ledsamt då vi verkligen hade sett fram emot att träffa alla mysiga släktingar.
Men det var inte så mycket att göra åt saken än att gilla läget.
Nu hade även Vicke klämt fram att han kanske också vart dålig... redan på lördag morgon.
Alltså samtidigt som jag.
Magont och spring på toan.

Då var stora frågan om verkligen Pontus skulle klara sig?
Det vore så ologiskt då han sanerat bägge småttingars olycksplatser.
Men killen verkade okej och han hade käkat vitpepparkorn.

JULAFTONSMÅNDAG!
Jag fick sova ut till 9 sen kom Pontus upp och bytte av mig.
Nu var det hans tur att få vinterkräksjukan.
På självaste julafton.
Fasen vad man tyckte synd om honom.
Han blev dåligast av oss alla.
Han blev sängliggandes ett helt dygn och var riktigt under isen.

Behöver jag säga att någon julkänsla inte infann sig?
Jag och barnen mådde bra men vi gick omkring i mjukiskläder och grejade.
Efter lunch tog jag med barnen ut för att åka pulka när backen var tom.
Jag visste att astman skulle göra sig hörd.
Men det var det fasen värt.
Så som Vicke och Ella garvade.
Skönt att få uppleva.
Vid 17 tiden tog jag med mig alla barn och åkte till Vara för att lämna av julklapparna som skulle delas ut på juldagen. Vi lottar alltid vem man ska köpa till på juldagen.
Så hade vart riktigt trist om 5 personer stått utan.
Nu vart det bara 1 person som blev utan julklapp då det paketet blev kvar hemma på soffbordet......

Vi firade att det var julafton med en extra stor beställning på Mc Donalds.
Kändes fancy pancy.

Det är ändå tur att största barnet är så stor att livet inte går under bara för att man missade julfirandet.
Han vet att vi ska träffa alla senare och byta klappar. 
Det är lugnt med honom.
Sen är det tur att Ella "bara" är 3 år och rätt chill hon med.
Eller kanske inte bara förstått innebörden med jul.

Det är tur att man kan ringa videosamtal.
"Tomten" ringde henne och tackade för gröten hon ställt ut kvällen innan julafton.
Han hade vart här och gömt ett paket till henne på altanen.
Det räckte för henne :D

Gissa vad det var i paketet??

... EN TRUMPET


Så, här fick ni en novell hur man kan fira jul.
Nästa år ska vi prova något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar