torsdag 8 maj 2014

NEGERBOLL?

Den här texten fanns på en facebookuppdatering idag.
Mycket bra skrivet och innehåller många av de argument jag hört....

"Hemma i vårt hushåll har vi aldrig använt oss av ordet "negerboll", utan så länge jag kan minnas har det har alltid varit chokladboll. Varför? Jo, för det innehåller kakao. Och av kakaobönan görs just CHOKLAD (say whaaaat). Så i mitt huvud blir det då ganska självklart och logiskt att det ska heta chokladboll, men vad vet jag...  Varför skulle man vilja lära sina barn att använda sig av ett ord som har en lång historia av hat och rasism? Kommer aldrig förstå mig på folk som så envist kämpar för att bevara ett namn på en jäkla bakelse (!) när de VET att det finns folk där ute som blir kränkta. På eventet "Negerbollens Dag 2014" är det över 14 000 som ska delta. 14 000 människor...
"Negerboll" må vara är ett traditionellt namn på bakelsen, men det präglas samtidigt av föråldrade värderingar. Värderingar som man hoppats på skulle försvinna i takt med ett moderniserat samhälle. Men neeeej, så länge det inte är du själv som blir kränkt av ordet så gör det inget  "Aa men då borde jag ta illa upp varje gång du säger vitlök elläää? Eller svartpeppar?". Nej, för det är två helt olika saker. Och om du är så naiv att du inte ser skillnaden mellan en krydda och ett skällsord så tycker jag synd om dig. Folk måste förstå att det hela handlar inte om bakelsen i sig, utan snarare vardagsrasismen man blundar för. Vad hände med solidaritet? Är verkligen folk så empatilösa? Kalla mig PK hur mycket du vill men hellre det än att vara en inskränkt och självisk människa.
Jag tänker i alla fall fira CHOKLADbollens Dag. Inget annat"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar