tisdag 15 januari 2019

INTE LÄTT ATT KÖPA EN NY BIL

Jag har letat efter en ny bil sedan i början av december då vi tog beslutet att vi behöver en 7-sitsbil.
Det är dags att montera in en bakåtvänd bilbarnsstol till Felix i bilarna.
Två sprillans nya bilbarnstolar står sedan länge i kartonger i köket.
Jag fyndade dem på Black Friday.

Men vi vill inte montera en bilbarnstol i framsätet pga försämrad sikt och vi var heller inte sugna på att montera upp en extra backspegel. Sen har vi även argumentet att vi ofta fått ta två bilar.
Dels för att få plats med den packning vi behöver.
Sen vill Vicke ibland ha med sig en kompis.
Vi samåker även med andra innebandyföräldrar till träning och matcher.
Det hade vi behövt sluta med om vi inte köper en större bil..

Så i princip varje kväll har det googlats på olika bilmärken.
Läst på om alla specar samt scannat bilmarknaden.

Vi fastnade rätt tidigt för VW Sharan.
I början hade vi även en helt annan budget.
Den steg rätt snabbt med hundra.

Sen kom problemet att det inte fanns några bilar i närheten.
Den närmaste fanns i Lidköping och det blev aldrig av att vi kom iväg för att provköra.
Så vi började kolla på andra märken. Ford S-max bland annat.
Iförsig är alla 7-sits bilar små i bagaget.
Men Sharanen är något större... och därmed dyrare.

Men i lördags kom Pontus mamma då hon behövde hjälp med löneprogrammet.
Då passade vi på att ta ett strög, jag och Pontus till två olika bilhandlare i stan.
På ett ställe fanns en sprillans ny Sharan så vi bestämde att vi skulle dit och titta och känna lite.
Men när vi kom dit fanns även en demobil så man kunde få provköra.
Hurra tänkte vi!
Den var nog lite så som man hade förväntat sig.
Ingen spännande motor utan den tog den tid det tog för att komma upp i hastighet med gasen i bott.
Men den var go att köra och lik Pontus Passat.
Ja förutom motorn då såklart.

Det var nära att det hade kunnat bli ett köp.
Inte av den sprillans nya men det hade kommit in en begagnad Sharan någon timma innan.
Vi fick titta på den om vi ville.
OM vi ville... när säljaren läste specen så lät det verkligen som en bil för oss.
Men när vi kom ut och skulle provköra så visade det sig att det bara var en 6-sits Sharan.
Fatta besvikelsen när man får lomma tillbaka in med nyckeln.

Men på söndagen gjorde jag ett rejält rens i mina sparade annonser på Blocket.
Sållade bort allt som inte hade exakt det som önskades.
Kvar blev 4 bilar som vi skulle kolla närmare på.

På måndagen så "tvingade" jag Pontus att kontakta 3 av försäljarna.
Mest för att jag inbillar mig att en okänd man har större respekt för Pontus än för mig.
Sen har jag inte så mycket erfarenhet av att försöka förhandla pris.

Idag fick jag veta att en av favoriterna hade en hyfsat rolig reg.skylt.
Fatta hur glad jag blev!!?!?
Så luften gick ut en lite när Pontus ringde och berättade att bilhandlaren inte tog in begagnade bilar.
Det betyder att vi behöver ha sålt min bil innan.
Givetvis kan man ta ett lån på alltihopa och köpa bilen för att sedan lägga in allt från min bilförsäljning när den affären är genomförd. Problemet är bara att man inte vet när bilen kan bli såld.
Fasen ska det vara såhär svårt att köpa sig en ny bil?

Det finns en bil som heter TOY uppe i Örebro, men då kostar affären 30 000 mer.
Men den står hos en bilhandlare som tar emot begagnat i alla fall.
Lutar åt att jag kommer skicka iväg Pontus på lördag och shoppa mig en ny bil.
Hade vart smidigt att åkt allihopa för att jag också ska få provköra.
Men nu är läget som det är med Ella och det blev ju bra sist Pontus fick åka till Stockholm själv och köpa bil :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar