måndag 28 november 2016

Den "sista" måndagen som föräldrarledig

Den sista måndagen som mammaledig blev lite hipp som happ.
Jag och Ella skjutsade Vicke till skolan.
För att lyckas med detta fick jag ställa två alarm som jag snoozade mig igenom x antal gånger.
Ella fick jag väcka och bära ner. Vid blöjbytet somnade hon om....
Ja, vi är inga morgonmänniskor direkt.

Så när vi kom tillbaka gick jag och Ella runt som zoombisar här hemma.
Vi höll ut till 10.00 sen stensomnade först Ella och sedan jag.
Sen sov vi i TRE timmar.

Ok. just en sån sak kommer jag att sakna :P

Efter att vi hämtat Vicke efter skolan åkte vi till Mariestad och levererade jultidningar.
Vi stannade en liten stund och fikade innan vi åkte hemåt igen.

Eftermiddagen gick fort.. lekte med Ella, pratade med en kär son med fjärilar i magen.
Lagade mat, vi skulle egentligen äta Spagetti och köttfärsås hela familjen.
Men Vicke protesterade (han gillar INTE min köttfärssås) så överraskade honom med en lightversion av tacos istället = glad kille.
Ella fick också lite tacos: majs, gurka, tacofärs och ett par nachochips.
Hon avslutade med att sätta i halsen, varav hon inte fick någon luft.
Detta händer lite då och då, lite oavsett mat (inte den mosade burkmaten såklart).
Men ett majskorn flög ut tillsammans med lite kräks sen vart det bra.

Pontus överraskade med att komma hem redan strax efter 19.00, trots att det är bokslutsvecka.
Så Ella fick det bästa av allt ikväll, btw måste jag berätta en hemskt gullig grej.
Antagligen är det bara jag som tycker detta, men ok.
Vicke brukar ofta sitta inne på sitt rum med datorn under sin skärmtid.
Jag brukar då ofta behöva ropa på honom.

Ikväll drog han sig lite för att avsluta sin skärmtid (som är 2 timmar per dag- läxor går före allt dock).
Så jag fick ropa flera gånger.

- VIIICKEEEEE (jag)
- ÅÅÅÅEEEEEEE (Ella härmas med samma tonfall och styrka i ropet)

[inget svar uppifrån]

- VIIICKEEEEE (jag)
- ÅÅÅÅEEEEEE (Ella fortsätter härmas)

[Inget svar uppifrån]

Sådär höll vi på en stund, det är väldigt svårt att förklara i text.
Men hon härmade perfekt, inte själva uttalet men hon vrålade precis lika högt som jag och i samma tonfall och höll ut med E:et. Hon är ju så pass med i matchen så hon fattar att jag ropar på honom.
Hehe han får oftast inte vara ifred. Går han på toaletten när hon är i närheten är det Ella som står utanför efter någon sekund och bankar på dörren och vrålar efter honom.
Idag hos mina föräldrar så missförstod hon vart han var.
Han ropade uppifrån övervåningen och hon trodde han var på toaletten.
Så där stod hon och bankade och vrålade på honom- helt i onödan.

Hmm... jag kommer nog sakna henne en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar