torsdag 3 november 2016

Vicke

Jag kanske skriver väldigt lite om honom (?). Det blir lätt så, skulle han få välja själv skulle han ägna större delen av dagen till att glo på en skärm.. hos oss är det tråkigt för här har vi skärmtid, 2 timmar per dag (tv ej inräknat). Vi har börjat med det ganska nyligen då han ägnade vääääldigt mkt tid till sin mob, Youtube, spel...

Men idag har han vart väldigt social, knappt några tjafs alls mellan oss.
11 år är stundvis en svår ålder.
Vilket är nytt för mig.. Vicke har förutom kolik i början alltid vart ett 'lätt" barn.
Inga direkta trotsperioder. Klart de första åren var tuffa men från 4-10 år har det var hur soft som helst. Men som sagt 11 år.. Nu börjar det hända saker med alla möjliga områden. Detta är helt klart min enda stora "utmaning" än så länge. Ändå är han så jäkla go, jag vet många föräldrar som har det bra mkt tuffare hemma. Barn som testar gränser betydligt mer. Jag tror och hoppas att vi har all idrott att tacka för att V håller sig borta från det "värsta".

Iaf, det jag egentligen vill berätta är att han fick lov att tjäna in mer skärmtid idag om han hjälpte mig med markarbetet vid middagsbestyren. Aldrig erbjudit honom den möjligheten innan. Men gick hur bra som helst och det verkade som han faktiskt det var kul att hjälpa till på riktigt. Dels hålla koll på att Ella inte gjorde några hyss. Samt plocka ur diskmaskinen som han ALDRIG behövt göra innan  (så curlad är han). Torka av bänkarna osv. Han fick 30 min mer skärmtid och vart asnöjd.
Efteråt spelade han och jag galenpanna i lugn och ro. Kul att hänga med honom när han är på gott humör och sådär fnissig som är så galet underbart.
Så sjukt tacksam över att vara mamma till en sån fin kille.

Vi hade även väldigt kul ihop under vår promenad till Elin's.

Jag får inte glömma vad han sa till mig idag: "jag vet inte riktigt vad det finns för jobb, men jag kanske kommer jobba i en livsmedelsbutik, kanske stadium och spara ihop till mitt första boende... jag ska aldrig dricka sprit, röka eller snusa.. så  äckligt"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar