onsdag 9 november 2016

MER TÄNDER

TANDEN/ TÄNDERNA

Natten till idag var hemsk, på alla sätt och vis.
Denna morgon förstod jag varför...
Först och främst kom det kablar med snor ur Ellas näsa.
"Typiskt" tänkte jag, förkylning... precis det vi vill ha.
Men det var inte förrän nu ikväll då Pontus kom hem och påpekade att det måste vara mer tänder på G då det praktiskt taget är en vidöppen kran av saliv ur munnen på vår lilla skönhet.
Så ok, där trillade äntligen hela polletten ned hos mig.

Jag tycker det har vart så otroligt olika hur påverkad vårt barn blir av de olika tänderna.
Första två var fruktansvärda med nästan 40 graders feber, de andra har gått lite mer smärtfritt.
Men med facit i hand så har hon nog ganska ont denna gång.
Det har vart mycket sitta i knät, stilla, stilla det senaste dygnet.
Gnyr och tårar som rinner.

PROJEKT BILJÄVEL

Ni som följer min blogg vet att vi haft en del bekymmer med vår Skoda.
Den står nu i Grästorp och väntar på att få komma in på verkstan vecka 47.
Vi fick då låna en bil av Pontus pappa (han har en bilfirma).
Men då det vart kort varsel fick vi (Pontus såklart) sätta på vinterdäcken själva.
So far so good!
Imorses hände följande:
1. Pontus skrapar rutorna på lånebilen, backar ut från garageuppfarten och inser direkt att det är punka på ett däck.
2. Pontus får köra tillbaka bilen upp på garageuppfarten och börja skrapa rutorna på Toyotan.
3. Pontus ska ta av det punkterade däcket på lånebilen för att köra det till Bilringar imorgon bitti.
4. Pontus upptäcker att det är punktering på ytterligare ett däck.

Summa: Vi har problem med vår egna OCH lånebilen 

PROJEKT TANDLÄKARE UTAN BIL OCH MED BARNVAGN

Då var det dax för sonen att få besöka tandläkaren.
Det vart lite trixigt att bestämma sig exakt hur man skulle gå tillväga för att ta oss alla till och från stan. För det första hade jag ingen bil och sedan skulle jag hämta sonen på hans skola. Det finns inga direktbussar mellan oss så det hade gått med bussbyten, men då passade ingen busstid. Så jag fick dra på mig ett par gympadojjor och börja traska med Ella i vagnen bort till hans skola. I vanliga fall är detta inga problem men idag var det glashalt ute, trots att det har grusats. Det är några ganska branta ned-uppförsbackar på vägen och vart gött nervös när jag började kana nerför första backen....
Men vi kom fram, oskadda! Vi fick med Vicke och satte oss på en buss ned till stan.
Så jag lyckades fixa tandläkarbesök, lunch på stan med två barn och vinterstövelshopping.
Som vanligt är inte Vicke intresserad av att gå runt och titta och jämföra mellan olika butiker.
Han pekade på 1 par vinterstövlar, "de blir bra, jag vill inte ha några andra". Sen drar han iväg till närmaste innebandyhörna för att beundra och känna på de nya fina innebandyklubborna istället.
Dock pallade jag inte att åka busslinje 1 med honom tillbaka till hans pappa, bara för att halka hemåt de 45 min det tog att gå. Jag kunde inte heller betala hans biljett och skicka iväg honom ensam då busstiderna inte klaffade. Kontanter kan man inte längre betala med ombord.
Så jag fick "tvinga" honom att åka med oss hem tills hans pappa slutat jobbet.
Nöjd kille= NOT!! Han ville ju ut och åka pulka på Kilbackens branta backe med sina kompisar.


ÄLSKADE BARNDOMSVÄNNEN

Idag kom en kär gammal vän, Lisa heter hon.
Hon kom in med en bukett tulpaner och en härlig bris av spännande livserfarenheter.
Sen vi sågs senast så har hon arbetat och bott längst uppe i Norge.
Nu var hon hemma en kort sväng innan arbetet i Stockholm börjar på måndag.
Så himla glad att vi hann ses.
Hon är en sån där vän som det inte spelar någon roll om det gått flera år mellan vi ses.
När vi väl ses plockar vi upp där vi slutade.
Hon är en av få barndomsvänner som jag verkligen räknar in till min vänskara.
Så himla mysig tjej!


....ANDRA UNDERBARA MÄNNISKOR

Det här med att hjälpa andra om jag bara kan är för mig självklart.
Men något som inte är lika självklart är att ta emot hjälp.
Jag tycker det är jättejobbigt... (vilket min sambo har stor erfarenhet av).
Men jag har många fina vänner som ändå hjälpt mig med både den ena och det andra genom åren.
Alldeles nyligen så är det en som erbjudit mig/oss barnvakt om vi så önskar.
Jag är så himla tacksam över detta, verkligen... ingen av oss har lätt att ordna barnvakt bara sådär pga olika omständigheter. Nu är det inte direkt möjligt för oss att nappa på detta, men är ändå så jäkla fint av henne att erbjuda sig, gång på gång. Ska tilläggas att hon själv blev mamma för inte alls längesedan. Sen har vi en annan nybliven mamma som jag pratade med i telefon idag och berättade hela soppan med lånebilen. Om däcket (ja, vi visste inte att det handlade och flera däck då) som eventuellt verkstan hann laga imorgon. Men att det inte spelade någon roll då det blir svårt att frakta hem för mig och Ella och barnvagnen. Liksom rulla hem ett däck ett par km haha.
Men denna nyblivna mamma försökte komma med alla möjliga lösningar bara för att däcket skulle få komma hem till oss imorgon. Den bästa lösningen skulle då vara att HON åkte till bilringar och fixade med fakturan och sedan be personalen att lyfta in däcket i bilen.
(Hon ska inte lyfta så tungt nu) För att sedan svänga förbi oss och leverera däcket.
Nu får vi se om det ens är möjligt att hämta hem några däck imorgon.
Nyblivna mamma nummer 1 skickade även mess nu ikväll om att vi kunde låna hennes bil till kusten i helgen om det skiter sig med lånebilen....

Men ärligt?

Jag har de bästa vännerna i världen!!!!!!
[även om jag har svårt att utnyttja hjälp som erbjuds så är jag ändå så tacksam]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar