tisdag 8 november 2016

Tandläkardebut

Idag hälsade Ella på hos folktandvården för första gången. Först vart det ett informationsmöte i grupp och sedan tittade tandläkaren på Ellas tänder. Det hade tydligen kommit upp en tand utan att vi märkt det. Hon trodde den var Max ett par dagar gammal... funderar direkt om Ella var gnällig de senaste dagarna... Men inget jag kan komma på (??)

Informationsmötet handlade mest om tandborstning, vanor och SOCKER.
Det var mkt pekpinnar, jag kan verkligen förstå tanken bakom. Tandläkarna får ju se ett och annat genom just tänder. Tänder som är lika nedslitna i fram som hos en tonårig med bullemi. Pga söta drycker/kolsyrat. Man märkte direkt vilka/vilken förälder som utsatt sin 1 åring för massa sött redan. Hon gick i försvarsställning direkt...... hoppas hon fick sig en tankeställare idag.

Jag är nog ganska neutral när det kommer till såna grejer. Ella dricker enbart vatten till måltider och hon fick äta tårta när hon fyllde 1 år. Hon har även fått ett banankex som semper (?) tillverkat. Men i övrigt har jag inga planer på att introducera saft, läsk, godis m.m.
jag har heller inga planer på att läxa upp folk i min omgivning om deras barn får smaka på något någon enstaka gång. Jag tror på sunt förnuft och jag tror att alla mina vänner besitter ett sådant :)

Men jag är glad att folktandvården i Skövde har beslutat att ge ett sånt här informationsmöte. Senast i somras var jag på samma fotbollsmatch där en 1 åring fick dricka Coca Cola ur egen burk. När han inte klarade det fullt ut samtidigt som han stapplade fram fick han hjälp av sin familj för att kunna dricka.
jag har även sett föräldrar som häller upp saft i pipmugg och ger sina små barn till mat och lite närsomhelst  (dock inga av mina vänner tack och lov).
Ett sånt BETEENDE är jag däremot rätt allergisk mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar