torsdag 15 december 2016

TORSDAG.....

JOBB

Att återgå till arbete efter 1 års frånvaro gick verkligen över förväntan.
Idag är det två veckors sedan min återkomst och min största farhåga, besannades inte:
- att inte komma upp på morgonen

När Vicke var hos sin pappa så åkte jag buss och kom 20 min tidigare varje dag och jobbade över någon timma. Denna vecka är Vicke hos oss och då skjutsar jag honom till skolan, åker och parkerar bilen närmare stan och kommer in på jobbet strax innan 8.00.
Att jag gnällt på Pontus för att han är så trött på kvällarna att han somnat ifrån mig mitt i ett samtal har jag fått äta upp nu. Fy vad trött man är om kvällarna.
Jag har absolut inga problem att somna nuförtiden och jag somnar på rätt sida av tolvslaget.

JULTIDNINGAR

Tusen tack ni alla som handlat jultidningar av Vicke i år.
Sista leveransen utförde han i helgen som var och igår stod ett PS4 i hans rum.
Väldigt glad kille vill jag lova :)

ELLA & VICKE

Det är verkligen supertrevligt att få komma hem efter en dag på jobbet och umgås med sina barn.
De får den sista av min energi för dagen, Ella springer runt i huset med sina leksaker.
Utforskar grej efter grej. Striden om modemjack och modemet är sen länge bortglömt.
Även att öppna luckorna till tvbänken likaså.
Hon drar inte i sladdar, pillar i eluttag, slänger ut alla skor, hon är inte intresserad av ljuslyktor eller tända ljus. Julgranen med alla julgranskulor får vara ifred.
Alltså ärligt? jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna detta barn.
Iförsig har jag inga problem med ovanstående med min 11 åring heller.
Hans humör går väl kanske lite upp och ned, men det senaste har han vart goaste 11 åringen på jorden. Han busar med sin lillasyster, fnittrar framför youtube, försöker lära sig danser till musically. Messar med sin flickvän, ungefär såhär låter det då:

- VGD?
- Ism dd?
- LY
- LY2

Fattar ni?

PONTUS

Ärligt talat har jag vart lite fundersam över Pontus som pappaledig.
Att gå från en överarbetad arbetsnarkoman till chillet som hemmapappa är ett ganska stort glapp.
Men det verkar som det gått väldigt bra, han visar inga större tecken på abstinens här hemma :D
Att han är pappaledig är nog också det bästa som kunde hänt oss som familj.
Jag tror att han insett hur mycket man faktiskt måste göra när man går hemma och sköter familj AB.
... och hur klurigt det kan vara att få tid till saker såsom, gå på toa i lugn och ro, rodda så allt klaffar med mat, sömn, bajsning osv. Det är ett smärre projekt vissa gånger.
Jag har helt släppt ansvarsbiten och visst har det missats saker att packa ned i skötväskan några gånger. Men det är ju så man lär sig... jag har också fått lära mig av mina misstag i början.
Nu förstår även Pontus varför jag krävt att få laga middagen så fort han kommit innanför dörren.
Det är så himla skönt att bara få vara ifred under den korta tiden och få lyssna på ljudbok ensam i köket efter en hel dag med 100 % fokus på bebis. Nu är det Pontus som håller hårt i sin kökstid vid middagstid haha.

HELG

Nu är det snart helg och jag längtar verkligen dit. Inget särskilt händer mer än att vi ska iväg på innebandysammandrag i Mariestad och hejja på Vickes lag. Vicke ska ifs till sin flickvän på lördagkväll så blir väl lite skjutsande. Men i övrigt ska jag njuta av att "ta helg" på ett helt annat sätt än under föräldrarledigheten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar