lördag 27 januari 2018

Hemmagjord pizza

Idag åt vi middag från matkassen som vi inte hann äta upp i veckan som gått.
Vicke å Pontus bakade och Ella fixade champinjonerna. Sketbra teamwork.

Vet ni, vi har haft en riktigt go lördag.
En sån där lördag som jag längtat efter i flera veckors tid. Den började med sovmorgon, strax efter åtta tassade jag upp efter att vaknat av mig sj. Halvvägs ut i hallen mötte jag en rufsig Ella som kommer med håret hängandes som en gardin framför ansiktet.
Fniss och kramar. Sen myser vi i soffan framför bompa en stund innan vi väcker Vicke. För Vickes pappa tipsade nämligen om att Vicke hade en hemkunskapsläxa i form av att bjuda sin familj på nyttig frukost. Vicke bjöd på havregrynsgröt, ägg, grovt bröd, pålägg och grönsaker.
Bra grund för dagen.

För efter frukost klädde vi nämligen på oss och gick ut allihopa.
Kallt, lite frost och sol på det.
Dagens mission var att tömma garaget och åka till tippen. Det visade sig dock att bägge bilarna behövdes. Då kunde vi ändå få med en lastpall i grannens släp som även det skulle till tippen. Det visade sig att allt som stått i garaget alla ytor bara var "skit" som skulle till tippen.
Nu skulle en bil få plats där.
Sjuk känsla.... Men som vanligt börjar vår ved ta slut så ytan fylls väl snart upp av staplad  ved.

Efter lunch vart det innebandy i Billingsdalskolan  (märkligare bygget på bra länge i Skövde).

När vi kom hem var Vicke på så sjukt taskigt humör att han till slut fick mobilförbud. Helt galet, men fick hela familjen att måla framåt eftermiddagen.
Med gelkritor och fingerfärg.
Men fingerfärg var sjukt tråkigt.
Även Ella verkade inte uppskatta det.
Måste verkligen köpa mer pysselgrejer.
Play doh och sån där magisk sand tänkte jag. Även vattenfärger måste inhandlas.
Ella sov inget på dagen så hon somnade direkt efter godnattsagan. Jag brukar ju gå och lägga mig jag med vid den tiden.
Men Vicke ville kolla på film och han hade tagit fram en film jag länge gärna velat sett men som aldrig känns aktuell för att Vicke redan sett den. Så vem kan tacka nej till en sån dejt?

Fantastiska Vidunder såg vi och den var precis skitbra. Det gjorde inget att jag satt och frågade ut Vicke och att han berättade vad som skulle hända. Lika bra för det!
Men klockan 22 sa jag god natt till mitt stora barn och kröp även jag ned i sängen.
Pontus är och representerar vår familj vid en kompis överraskningsfest på lokal.
Kompisens fina sambo har styrt upp och jag är riktigt impad av henne att hon lyckats hålla allt hemligt.
Jag tänker att det måste vara svinsvårt att INTE försäga sig ungefär sjuttioelva gånger? Jag är även impad av mina två gravida kompisar som är med på festen. Jag själv varken orkade skjutsa Ella massor av mil till barnvakt eller let's face it: vara uppe sent och gå på fest. Hur underbar födelsedagsbarnet än är.
Jag får försöka ta igen det om typ.... 1-10 år. När man fått lite energi tillbaka!!!

Jag och Lisa kanske kan få en frikväll i sommar där våra fina sambosar åter igen står över och låter oss dricka vin?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar