onsdag 3 januari 2018

NYÅRSWEEKEND PÅ KUSTEN

För andra året i rad så firade vi nyår i Kungshamn och i år så inföll sig nyårsafton lite bättre så vi kunde köra en långweekend på plats. 
Med oss hade vi goda vänner och deras lilla Alice som är knappt ett år yngre än Ella. 
Alice har en alldeles särskild plats hos Ella så den sistnämnde vart alldeles överförtjust. 
Den förstnämnde kanske inte lika överförtjust :D
Vicke firade nyårsafton med sin pappas familj där dem körde ett race i snön.
Liiite kontrast mot kusten med allt sitt regnande.

Vår familj kom ner på fredag kväll efter att ha mellanlandat snabbt i Grästorp då Pontus klippte sig och vi fikade innan vi for vidare. 
Väl på plats packade vi upp i vanlig ordning och sedan hämtade Pontus pizza till hela familjen.

Några timmar senare var även våra gäster på plats.
Helt sjukt men Ella valde att sova i spjälsängen och somnade hyfsat tidigt.
Det trodde jag aldrig, men desto mer plats för hennes föräldrar i deras säng.

Lördagen var precis kalasbra, vi firade Jonte som fyllde 35 år med lite uppvaktning till frukost och sedan hade vi bokat bord på Göstas till lunch.


Födelsedagsbarnet och Pontus på Göstas 


Ella och Alice mumsade nybakat bröd och varsin pommestallrik


Råbiffen


Min dessert som jag delade med Ella :P


Mätta och belåtna lämnade vi Göstas, köpte med lite skaldjur hem till kvällens middag och rullade tillbaka över bron till Kungshamn. 
På kvällen tillagade killarna musslor som serverades med nybakat bröd.
Jag kanske ska tillägga att killarna lagade all mat hela helgen.
Så jäkla lyxigt att få äta gourmekäk en hel helg :D


NYÅRSAFTON

Vår afton började lugnt och skönt, killarna= männen var lite trötta i ögat efter deras whiskeykväll så de försvann upp direkt efter frukost. Jag och Ella gick upp efter lunch och sov lite vi med.
Snacka om att vara utsövd :D
Så gött!

Jag och Pontus fick inte mycket Ella-tid denna helg då hon njöt för fullt över att få hänga med sin extra pappa och mamma a.k.a Jonte och Lisa.
Lerdalaborna fick inte en lugn stund för att Ella skulle upp i knät och mysa, läsa bok, sjunga, prata eller vad det nu var hon gjorde.
Där dem var ville hon vara, stackarna fick känna på hur det skulle vara att vara två barnsförälder hela helgen. Men gör verkligen gott i hjärtat att se hur mycket vår dotter tycker om familjen Lerdala.


Jag lyckades knäppa ett kort på mina godingar.
Det var inte lätt, men en microsekund lyckades Ella stå kvar.


Mycket spring i dessa ben


Alice var inte superimpad av Ellas kramande och pussande men hon tuffade till sig rejält och sa ifrån när hon inte ville hålla handen och kramas.



Toast Smögen började vår middag med


Långbakad entrecote m. potatisbomb och egenslungad bea.


Så galet gott, var troligtvis en av de bästa rätter jag ätit under år 2018.


Creme B. serverades efter tolvslaget och det var inte dumt alls.


Vår nyårsafton var som sagt lugn och gemytlig. 
Vid 17.00 gick vi ut på balkongen och tittade på Kommunens fyrverkerier.
Jag älskar maffiga fyrverkerier.
Tydligen Ella likaså :P

Det vart en riktig ätardag så det var tur att jag hoppade över lunchen :P
Tilltugg dukades fram och alla inklusive barnen älskade det.
Småtjejerna satt och åt brie och parmesanflisor blandat med salamisnacks.
Riktigt små gorumekids har vi fått :P

Rätterna intogs under flera timmars mellanrum vilket var skönt.
Efter barnen gått och lagt sig spelade vi sällskapsspel och hade trevligt.
Vid tolvslaget så gick vi ut, skålade i diverse olika drycker.
Jag skålade i bubblig jordgubbsdryck och Lisa i alkoholfriskumpa.
Medan våra killar skålade i skumpa.

Denna nyårsweekend var precis kalasbra.
Det blev så lugn och skönt som vi önskade och jag och Pontus kunde inte haft bättre gäster.

ÅR 2017

År 2017 har vart väldigt bra på många sätt och vis.
Mitt liv är i princip på det sättet jag önskar och jag mår riktigt bra i det.
Livsförändringar var något vi pratade om ganska mycket under helgen.
Att man lägger om sina prioriteringar.
Innan jag träffade Pontus så hade jag en större umgängeskrets, vissa var mest ytliga vänskaper där fest och uteliv var den gemensamma nämnaren.
En del träffade man enbart i dessa sammanhang och det var livet som man valde där och då.

Numera är familjelivet viktigast, att få umgås med familjen är det som jag prioriterar och tycker är allra roligast. Sen är vi ofta uppbokade på saker, är det inte Vickes idrottsevenemang så är det alltid något annat tycker jag. Vi övriga i familjen tycker dock att det är väldigt kul att få följa Vickes lag och åker mer än gärna på matcher även när han inte är hos oss.
Kul med idrott och sen trivs vi väldigt bra ihop med de andra föräldrarna.
Så det är lite synd att vi har BF just den helgen som laget spelar cup i Varberg.
Vi brukar annars passa på att bo på hotell och ha det gött!

Så de få tillfällen som min familj faktiskt är samlade hemma utan något måsten är ibland rätt sällsynta.

Men att traska runt hemma med sambo och kids och grejja med familjeliv och hus är där jag är i livet just nu. Vi har inte lika stort umgänge som när vi var singlar utan vi har några par vi umgås med några gånger om året och det är precis lagom.
Det kanske kan tyckas tråkigt, men det är där jag är idag och det får liksom vara så.
Jag misstänker starkt att jag inte är ensam om att känna såhär?!

Halva år 2017 har jag dessutom vart väldigt trött, hösten sov jag bort.
Jobbade, lagade mat och gick och la mig samtidigt som Ella nattades.
Det är inget konstigt, bara massa gravidtjafs som spökat.
Nu känner jag mig klar med år 2017 och ser verkligen fram emot år 2018.
Jag är snart över 30 sträcket på min graviditet och vi är så nyfikna på vår lill* som ligger i magen och bakas. Jag är taggad inför förlossningen och bägge syskonen väntar och väntar.

Jag upplever att det är ytterligare en babyboom som pågår just nu.
Två av mina närmaste väninnor är också gravida och vi ska föda inom loppet av knappt 3 månader.
Vad är oddsen liksom?
Ska bli väldigt spännande och se om några av oss lyckas tima in så vi hamnar på förlossningen samtidigt?! :D

VÄLKOMMEN ÅR 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar