måndag 3 oktober 2016

DOPDROPPEN FRÅN SVENSKA KYRKAN

Igår var vi och tog emot Ellas dopdroppe i Däldernas kapell.
Hon tyckte den var väldigt fin :)


Jag visste inte så mycket om dopdroppen innan.
Men jag passade på att fråga lite efter gudtjänsten.

De flesta pastorat i Sverige har infört en form av gåva i samband med att ett barn döps.
Det kan se lite olika ut, vad det är för slags gåva.
Skövde har en droppe i glas.
Dopdroppen tillverkas i Betlehem.

Men barnet får inte droppen vid själva dopet.
Utan kyrkan förvarar den tills man blir inbjudna till en gudtjänst där man kan ta emot denna.

Så igår var vi där, tillsammans med sjuttioelva 6 åringar som skulle ta emot sin  6 årsbibel.
Jag måste säga att gudtjänsten var en positiv upplevelse.
Nej- jag är inte troende och inte heller med i svenska kyrkan,

Men det här var något som jag aldrig vart med om.
Prästen var ung, kvinna och vågade bjuda på sig själv.
Gudtjänsten var anpassad till barn och hon läste en bön med hjälp av publiken samtidigt som alla fick klappa i händerna. Ett mindre hallelulja-gospel-moment.

KUL att se att de jobbar med att förändra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar