tisdag 11 oktober 2016

VILKEN NATT

Forskning visar att små barn kan få oroligare sömn när de börjar utforska världen mer. 
I Ellas fall handlar det om att hon börjar stå på egen hand allt mer... 
Hon är även duktigare på att målmedvetet öppna skåp och lådor för att utforska innehållet.
Så inatt hade vi det roligt...

Hon sov som en dröm de första timmarna, sen slog hon upp ögonen med ett leende vid 12 på natten. Var bara att ta upp henne, ny blöja och en flaska ersättning. 
Skönt, tänkte jag. Nu kommer hon iaf sova hela natten. 
Jo tjena!! 
Jag fick gå upp x antal gånger fram till 02.00 då hon återigen slog upp ögonen med ett leende. Hon var på bushumör... stod och dansade, ståendes i spjälsängen och väntade på att jag skulle komma in.
Kastade nappen på golvet med ett garv.
När jag tog upp henne skrattade hon så att hon kiknade.




Ok. Kanske inte det allra värsta som kan hända på en natt.
- En unge som är skitglad.

Klockan 7 väckte hon mig igen och vi gör om proceduren:
ny blöja, ny flaska!

Hon var piggmört och jag var ett trött vrak.
Jag testade att lägga ner henne i sin spjälsäng igen och sätter på speldosan och håller tummarna.
Inte ett knyst kom det från hennes rum, hon måste stendäckat.
Sen vaknade vi inte förrän klockan 11.

TACKAR....

Nu är Ella ett sånt där underbarn som vanligtvis sover hela nätterna.
På sin höjd vill hon äta frukost vid 7.
Men sen somnar hon om till halv 9.
Sover mellan 20.00- 8.30 är mer än okej.
Det är underbart, men så får vi såna här avstickare ibland.
Ibland är det flera nätter i rad, ibland bara någon enstaka.
Jag hoppas jag inte upplevs som provocerande nu.
Jag har haft min beskärda del av kolik och vakennätter samt ändlösa långa nattningar med tidigare barn. Så jag har även fått uppleva när det inte går som man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar