tisdag 26 juni 2018

VERKSTADSGNÄLL


Igår tog samma kille emot bilnyckeln och gick ut för att lämna den till en kollega innan vi pratat klart. När han kom tillbaka trängde sig en annan kund framför mig och ville ha en prisuppgift.
Men hey, jag är svenskt så jag stod snällt kvar och väntade artigt tills vi kunde avsluta samtalet.
Men efter en stund tittade killen i receptionen på mig och frågade "ehh, ska du vänta här tills bilen är klar eller?". Jag kände mig rätt dum som stått kvar så jag mummlade ursäktande att jag inte tänkt göra detta. Vi hade inte pratat om tillvägagångssättet om bilen behöver något som kostar mer än offerten visat osv. Men när jag gick därifrån så tänkte jag att det antagligen fungerar likadant som hos andra verkstäder. Dvs de ringer om något behöver lagas för att få tillåtelse att gå vidare. Samt att de ringer när bilen är färdig att hämtas. Jag väntade hela jäkla dagen och funderade på hur lång tid en service egentligen kan ta? Jag såg ju att en kille körde in bilen i verkstaden direkt.
Då de stänger vid 17.00 så började jag ringa tidigare.
Jag ringde 10 gånger..

Jag började ringa denna morgon men då de inte heller nu svarade så travade jag bort till Bilringar.
Jag gick in till receptionen och frågade om min bil var klar.
Jag la till (lite irriterat) att jag försökt ringa dom sedan igår... (har även lämnat ett surt meddelande på deras telefonsvarare där jag undrar om min bil är färdig samt att de ska ringa mig då jag behöver bilen).

Killen (som jag numera tycker känns rätt dryg) svarade "Jag trodde att du pratade med min kollega igår". Jag hade nöjt mig med ett "oj, jag ber om ursäkt.. då måste jag missförstått situationen igår". Då hade jag inte gått därifrån och fortsatt vara irriterad. Det kanske låter töntigt att ens störa sig, men jag och barnen satt och var startklara för en promenad hela eftermiddagen. Jag hade lovat Ella att få leka en stund i deras barnhörna. Nu blev det bara en lång jäkla väntan där jag gick på tå för att kunna vara redo att ge mig iväg så fort som möjligt- just för att hinna hämta bilen innan de stängde.
Nu blev allt mer krångligare, eftersom jag skulle iväg idag så fick Pontus ringa runt till sina kollegor för att tigga skjuts till jobbet. 22.00 igår kväll fick han napp.
Nu var bilen redan klar, men det visste vi inte då.

Jag vet inte vad som hänt på det stället, har det skett ett ägarbyte?
Johan som skötte det tidigare har alltid vart extremt serviceminded och har alltid fått bra bemötande tidigare. Ja ja....... nu är bilen färdigservad och lamphelvetet som jag trillade dit på besiktningen för är bytt. Nästan fyratusen fattigare blev man. Troligtvis en vanlig servicekostnad.
Men det är ingen rolig utgift för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar