söndag 2 september 2018

ÅRETS TRIPP TILL LISEBERG UTAN PONTUS OCH SMÅTTINGAR


Vicke och jag for till Göteborg för årets släktbesök på Liseberg.
Vi hade bokat en natt på Quality Hotel Panorama på kvällen och såg väldigt mycket fram emot sovmorgon och hotellfrukost. Kanske mest jag, men även Vicke är ett stort fan av hotellfrukost.

Jag hade lyckats boka tågbiljetter till oss två t/r för 200 kronor.
Det tyckte jag var himla billigt och bra.
Men jag var ändå nervös över eventuella förseningar och stopp i trafiken.

Resan ner gick finemang.
Enda problemet var att jag inte lyckades somna på tåget.
Men sen har jag ganska svårt för att somna, under transport.

Vi anlände till Göteborg prick 10.00.
Vi köpte varsin macka på Subway och traskade mot vagnen.
Vi passerade en grupp spårvagnskontrollanter på cirkus 8 stycken.
De jobbar alltså även på lördagar klockan 10.00.
Det känns som de lyckades överraska en och annan på vagnarna.

10.30 hängde vi på låset till Liseberg, köerna var redan långa.
Jag hade givetvis köpt förköp online och därför hade vi redan våra åkband på handlederna.
Sjukt smidigt.
IDOL- Jesper hälsade oss välkomna och jag blev något starstruckt.
Det var näääästan att jag tänkte trycka upp kameran för en groupie.
Men av hänsyn till Vicke så lät jag bli haha.

Jag älskar att hänga på låset till Liseberg.
Då kan man gå till värstingarna och stå en bråkdel av den tid man vanligtvis får köa.

Vi valde att börja med Valkyria:




Jag har inte riktigt hunnit känna efter.
Men, jag tror att Valkyria kan vara min nya favorit på Liseberg.
Det "värsta" med den enligt mig, var den branta backen upp.
Jag är höjdrädd och hatar detta moment.
Men när vi väl stannade till där uppe och började luta ner för att sedan släppas.
Ja, det var mest roligt. Kittligt i magen.
Jag tycker att Helix sån jätteloop när den först saktat ner för att sedan accelerera upp i jättefart är asotäck. Läskigare än något i Valkyria.

Men läskigast av läskigast på Lisebergshjulet.
Så vidrigt.
Långsamt går det, ibland stannar man helt.
Det gungar lite lätt och höjden är vidrig.
Om jag väl kommer upp i en sån brukar jag ALLTID ligga på golvet, nästintill i fosterställning och gråta. Jag skojar inte. Fråga Vicke och Pontus om ni inte tror mig.

Mitt i dagen pausade vi.
Vicke hade fruktansvärt ont i bägge sina knän och jag var helt slut efter att gått upp strax efter sex med Felix.

Vi bestämde oss för att gå till hotellet och checka in.
TUR var väl det, för när vi checkar in vid 16 så visar det sig att de inte hade vår bokning.
Choice hade vår bokning och mina bonuspoäng var redan dragna (bonusnatt).
Men själva bokningen var inte skickad till hotellet.
Hotellet i sin tur löste det, men de hade TVÅ rum kvar.
1 vanligt dubbelrum och ett "snarkrum" vilket var två enkelrum med en dörr mellan.
Vi valde dubbelrummet.
Efter att vart i receptionen en lååååång stund så traskade vi upp till vårt rum.
Redo att slänga oss i varsin säng och vila upp oss.
Men när vi öppnade dörren så låg det glassplitter på golvet då en sån choicetavla hade åkt i golvet och gått sönder.
Det var bara att ta med all packning och stackars Vicke till receptionen igen.

Vi fick till slut vår efterlängtade vila på hotellrummet.
Vid 19.00 var vi tillbaka på Liseberg, stärkta av vilan och åter fräscha.
Vi fick tips av receptionisten om en genväg som gick betydligt snabbare så Vicke behövde inte gå riktigt så långt denna gång.
Vi hann äta med allihopa och sedan tog jag med mig Vicke och Agnes till Helix.
80 min kötid sen kom vi fram. Men då var klockan 21.30.
Valkyria och Helix stängde kort därefter pga fullbelagt för kvällen.
Så vi åkte Atmosfear en gång och uppsvinget sen hade Vicke åter så ont i bägge knäna att han visste inte vart han skulle ta vägen.
Vi delade på en pommestallrik och tog en taxi tillbaka till hotellet.
350 spänn betalade vi för en sträcka på ca 800 meter.
Men taxichaffören åkte runt halva stan.
Märkligt, jag köper att Korsvägen är lurigt.
Men inte så lurigt att man behöver åka ut mot Örgrytet och Mölndal va?
Vi var inte ens vid Liseberg utan hade tagit oss bortanför Universeum.

Jaja, till hotellet kom vi och jag betalade gladeligen för taxin bara för att slippa se Vicke ha så ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar