fredag 7 september 2018

DON´T USE THAT WORD

Om man läser Bloggbevakningen och Magdalena Graafs blogg så kunde man nyligen läsa om ordet "indian". Det blev en riktigt vidrig hatattack mot MG i samband med detta.
Är ni nyfikna så kan ni läsa mer här

Detta inlägg kommer inte handla om skuldfrågan i just denna händelse.
Utan kring ordet: indian


Bakgrunden är alltså att ordet indian är ett hittepå ord från nybyggarna som erövrade deras land en gång i tiden. "Indianerna" själva kallar sig för ursprungsbefolkning. 
Vilket stämmer på pricken vad de är.
Alla som har koll på historian vet nog att "de nyanlända" inte var där först.

Jag skäms, för att jag inte hade koll på att ordet indian upplevs som ett kränkande ord.
Givetvis benämndes de som ursprungsbefolkning i skolan men jag reflekterade aldrig över detta.
Inte ens i vuxen ålder.
Men jag köper det rakt av.
Jag om någon vet hur kränkande det kan kännas att få höra ord som sårar.
Under min uppväxt fick jag höra att jag var en "guling" och äldre barn brukar nynna på en trudelilutt för mig. Gärna i kör med sina kompisar så att det blev lite mer kraft i det.
Ett yngre barn vid min busshållsplats brukade kalla mig för svartskalle och neger och jag visste att barnet hade fått de åsikterna från sin pappa.
(undrar på varför jag avskydde att åka buss).
När jag var ännu mindre fick jag lära mig en ramsa i skolan som jag inte förstod innebörden av:
- Pappa kines, mamma korean, stackars lilla barn
Denna ramsa sa man samtidigt som man drog upp ögonen till smala små springor.

Många blir väldigt upprörda av att bli tillsagda och vill gärna hävda sin rätt med:
"jag känner en mörkhyad person och hen tar verkligen inte illa upp att bli kallad neger"
"mörkhyade människor kallar sig själva för neger"
"mörkhyade människor kallar varandra för neger"

Då kan jag säga som såhär, att om en person väljer att kalla sig själv för neger.
Så är det upp till den personen, men då är det också enbart DEN personen som får säga det ordet.
En vit människa saknar helt den rättigheten att säga så.

Än idag blir jag ARG när jag hör någon säga "neger och negerboll".
Som att det ska vara en mänsklig rättighet att få säga det.

Ord sårar, och bara för att man har sagt ett visst ord i x antal år så behöver det inte betyda att det är rätt. Kvinnor fick inte rösträtt i Sverige förrän år 1919.
Dessförinnan är jag säker på att det fanns många män som var motståndare till att kvinnors rättigheter i samhället skulle genomdrivas. Men det betydde inte att det var rätt.

Saker och ting förändras.
Människor blir mer pålästa (tack och lov).
Kan vi bara enas om att inte använda ord som kränker andra.
guling, svartskalle, neger, taliban, lappjävel och nu även indian.
Det finns många fler ord men jag tror ni förstår min poäng?

Människor som fortsätter hävda sin rätt att få säga dessa ord är enligt min mening puckade (smyg-) rasister som inte har så mycket medmänsklighet i kroppen.
För har man det, så vet man att med mycket små medel kan man göra ett aktivt val att inte kränka/såra andra människor.

Antar att urinvånarna i USA tycker att Trumps politik är ganska ironisk.
"Bevara Sverige svenskt" är också ganska ironiskt.
Ingen försöker ta ifrån svenskarna "midsommaraftons små grodorna" eller tvinga bort surströmmingen. Ingen är intresserad av att få bort helsvenska traditioner.
Men att "bevara Sverige svenskt", innebär det att dessa människor vill ta bort alla importerade livsmedel och traditioner från omvärlden?
Trist att inte längre fira Lucia, eller att äta allt gottigt som svenskar har anammat från omvärlden.
Såvitt jag vet så växer det inte alltför många vattenmeloner i Sverige.

Äsch... nu trillade jag in på ett STORT sidospår.
Det blir ofta så när man skriver om ett ämne som berör.

Sammanfattningsvis:
Jag hade ingen koll på att man inte ska använda i*dianordet.
Men nu vet jag!
Jag gör ett aktivt val och byter ut det till Amerikas ursprungsbefolkning.
Så enkelt, så smärtfritt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar