onsdag 19 september 2018

NÄR MAN FÅR FÖLJA MED MAMMA TILL DOKTORN

I dag var det dags för lite mer sjukhusmiljö för oss. Rätt ska vara rätt; vårdcentralsmiljö. Idag var det min tid och småttingarna fick "hänga på". Ella mutade jag med IPad och hörlurar pga två saker:

1. Hon inte ska höra vårt samtal och återberätta det på exempelvis förskolan.
2. Jag skulle känna någon form av lugn och ro att kunna prata med min doktor.

Felix skulle ha sovit, men det gjorde han inte. Så det blev nog ett litet halvstressigt intryck farbror doktor fick av mig/oss.
Återigen fick jag träffa en doktor utan svenska som modersmål. Skillnaden från dagens möte var att han började med att säga - Hej mitt namn är x och jag kommer från x därför är tyvärr inte min svenska helt bra än. Men jag kommer ta stöd av min dator för att ge dig rätt ord. Hela mötet gick så mycket bättre när detta upplägget genomfördes. Tidigare känns det som doktorerna bara kört på i 110 km/h och bara förutsätter att man ska förstå vad som sägs. Jag skrev medvetet ut mina x. Nyfiken på vad NI tror att personen kan heta och vart personen kommer ifrån. Någon som vågar sig på en gissning? Kanske ska ge rätt svar framåt helgen (?!).

Ella fick iaf 3 klistermärken av farbror doktor innan vi gick. Världens bästa doktor tyckte Ella.

Jag vet att jag tidigare tyckt att det räcker med sjukvårdskontakter.. men vi kör vidare. Idag var det som sagt min tur och på fredag åker hela familjen ner till Göteborg för ett besök på Carlanderska. Lika bra att kötta på medan man är varm i kläderna?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar