onsdag 31 oktober 2018

EXTRA KVÄLLSNACK EFTER EN EXTREM 2-DAG

Det är helt galet hur fort kroppen vänjer sig vid en diet. När denna veckan passerat har det gått två månader sen jag började med 5:2 dieten. Jag har hållt mig strikt och aldrig gått över mina 500 kalorier på fastedagarna. Jag har hittat mina knep för att få fastedagarna att gå smidigt.
Idag körde jag en ny variant.
Just idag funkade detta upplägget för mig utifrån vad som stod på agendan. Nästa gång kanske det inte funkar.

Frukost: nej
Lunch: 1 burk Coca Cola Zero
Mellis: Het nudelsoppa (VV)
Middag: nej
Kvällsnack: se bild

Jag sparade alltså så många kalorier som möjligt till 20.00. Dock skulle jag behöva bli mer strikt på de övriga dagarna för just nu har vågen stått still på 71 kg....
Livet går konstant och det har vart mycket kalas, hämtmat och den där göteborgsturen var inte nådig.
Jag kanske bara behöver acceptera att man behöver göra lite mer uppoffringar för att komma i fler byxor. Träning går bort just nu då jag fått sån förkylningsastma igen efter en extremt långvarig förkylning.
Ska man göra något speciellt tänker inte jag hoppa över varken kolhydrater eller socker (som kan vara det bästa som finns?). Men i övrigt då behöver man inte dela en påse chips var och Varannan dag bara för att det är helg. Jag behöver inte äta upp godisrester bara för att.
Där måste jag bli mer strikt.
Jag ÄLSKAR ju vattenmelon (om ni lyckats att missa det). Men meloner offseason är både skitdyra och inte så bra. Jag skulle vilja bo i vattenmelonsland. Då skulle jag vara smal som en pinne för att min kost skulle enbart bestå av vattenmelon. Så mycket älskar jag den frukten.

Men åter till vart jag är just nu.
Mina "efter förlossningsjeans " som jag köpte på Gina Tricot för drygt 3 år sedan har jag fått lägga undan då de hänger osmickrande fult i röven (tighta jeans). Det är tummen upp på den då det ändå tog ett par månader att ens komma i jeansen. De där svarta byxorna som jag med nöd och näppe kunde stänga med hjälp av magtrosor (och då absolut inte kunna andas i) är idag okej. De sitter jättebra med magtrosor men kan även ha med vanliga trosor utan att det ser konstigt ut. Så sakta men säkert upplever jag att det händer saker med kroppen. Det går dock långsammare än efter Ella. Då vägde jag 4 kg mindre vid samma tidpunkt. Men jag var ju något yngre då med ;-)

Kropp kropp kropp.
Alla gör vi olika och vill även olika.
En del hetsar direkt efter förlossning. Tjöt om magrutor och massa naket på sociala medier. Andra skiter fullständigt i det och trivs med sin nya kropp. Lite mammadeg har 9 av 10 kvinnor som fått barn. Inte hela världen.

Jag vill bli smal, jepp. Det sticker jag inte under stol med. Eller rättare sagt smalare. Men det är inte allt. Jag vill bli stark och smal. Inifrån och ut. Jag gör mina knipövningar och bålövningar. Jag tänker inte få ryggont så fort jag gör något ansträngande.

Jag har lyckligtvis inte haft problem med urinläckage (som är supervanligt under och efter graviditet). Men jag vet att jag tex bör undvika att hoppa studsmatta... Men det är ett mål. Jag ska bli så sjukt stark i mina knip så att kroppen kommer lära sig. Så till sommaren 2019 ska jag kunna hoppa med barnen utan problem på den där jäkla studsmattan. Sen vill jag ändå påpeka att jag en gång pratade med en fd gymnast som numera är cheerleadercoach. Hon berättade att hon alltid kissade på sig lite vid just momentet studsmatta/ trampolin. Undrar om det är något visst med just ett sånt moment... att kroppen liksom inte hinner göra kopplingen "bäst att knipa"?.

Anyhow. I den bästa världen skulle jag inte behöva någon diet. Jag har många gånger fått frågan om varför jag kör på 5:2. Svaret är enkelt. Hinner man inte/ kan inte träna pga kroppsliga faktorer så är det ett bra sätt att ändå göra något. Sen klarar jag inte av att utesluta kolhydrater. Been there done that!
Jag lööööve potatis i alla dess former.
Jag ÄLSKAR nudlar och pasta.
Det kan jag inte välja bort.
Det går inte. Att behöva titta på när andra moffar spagetti och köttfärssås medan man själv får äta något halvdant substitut blir för påtagligt för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar