fredag 2 november 2018

KÄRNAN OCH MOTORSÅGEN

Inatt var jag så speedad. .
Så kunde inte komma till ro, jag var som en duracellkanin. Halv tre släckte jag lampan. Kändes inte helt bra när jag vaknade imorses vid 7.30 när Ella kom in i sovrummet. Trött.

Men var bara att kliva upp för idag hade jag lovat Ella att åka till Kärnan och leka.
Ella har uppvisat riktiga skitungefasoner idag. Är det treårstrots? Naturligt steg i utvecklingen? En tråkig bieffekt att ha fyllt år och fått så mycket presenter?.
Hon släppte inte in någon i leken.
MINA LEKSAKER, DET ÄR MITT, JAG LEKER HÄR, DU FÅR INTE VARA MED.

Ungefär så lät det.
Jag brukar alltid kunna prata mig ur såna situationer med Ella och hon brukar fatta.
Idag slet hon ihop alla leksaker som riskerade att försvinna och höll krampaktigt i dem. Gömde tallrikstraven i ugnen så ingen annan skulle hitta dem osv. Mitt, mitt,mitt.
Charmig period- NOT!
Gäller att hela tiden vara med/finnas med runtomkring numera. Jämnåriga barn är en annan grej. Alicia och hon har väl rykt ihop å så. Ibland behöver man hjälpa tjejerna och ibland löser de det på egen hand. Men det är ju de mindre barnen som man behöver hjälpa Ella att bemöta på rätt sätt. Det är inte okej att tex slita tillbaka en leksak från någon annans famn. Då behöver jag vara i närheten för att hjälpa Ella så att det inte blir dumt.
För Ella fattar mycket, men kan som andra barn inte riktigt förstå konsekvensen av att slita en leksak från ett annat barns famn. Barnet kan ramla och slå sig, bli rädd och ledsen osv.

Kärnan stänger vid 12 på fredagar och då åkte vi direkt hem för att äta restlunch.
Väl hemma pågick det väldigt spännande aktiviteter i grannens tomt.

De höll på att såga ner den enorma gran som stått på framsidan. Hela familjen var där + mormor och morfar. Givetvis stannade vi också kvar för att kolla.
Spännande med motorsåg och träd som faller tyckte Ella. Sen så ville barnen gunga en liten stund i vår trädgård innan ingång. Väldigt tacksam över att ha så goa grannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar